Friday, 1 September 2017

Voor wie zondag mee doet met de Western Shootout

Voor wie met de Western shootout meespeelt, gelieve deze intro aandachtig door te nemen.
Opmerkingen zijn ook welkom. Uiteraard gaat het LOTR spel ook door!

Thenner Lee 
is een stadje vlak bij de Rio Grande en dus de grens met Mexico.
Het stadje wordt met ijzeren hand binnen de wet gehouden door Sheriff Earp, samen met zijn broers en Doc Holiday.  De nabijheid van de grens en de goudmijnen in de buurt lokken nogal wat gure figuren.
Ook wonen er een aantal Mexicanen  en wordt het stadje opgezocht door Mexicaanse bandieten op de vlucht voor de Mexicaanse autoriteiten.

Het is ook het geboortestadje van de Daltons. Hun moeder woont er nog steeds.

Om de rust van het stadje te behouden heeft de sheriff het besluit uitgevaardigd dat er ruiters enkel alleen in de stad mogen en niet in groep. Groepen ruiters moeten buiten de stad afstijgen en mogen te voet verder.  Dit wordt nauwgezet gecontroleerd door de gebroeders Earp waarvan er altijd wel een paar aan het patrouilleren zijn.

De meeste vrouwen in stad zijn tegen geweld, in het bijzonder tegen vuurwapens en betogen regelmatig.

 In de cel zit er een treinrover die bij de sheriff afgeleverd werd door premiejagers, die hun winst zitten op te drinken in de saloon.  De gevangene zal worden opgehaald door 3 agenten van de Pinkertons. Zij zullen mogelijks in de loop van de dag langskomen.

In de saloon zijn er ook een paar Mexicaanse boeven aan de drank en dat met de premiejagers erbij kan een explosieve cocktail zijn. En groepje Mexicaanse bouwvakkers is aan het werk aan een huis.

De doodgraver kik met interesse naar de Saloon waar elk moment een paar klanten vandaan kunnen komen. Karren rijden af en aan met leveringen en afhalingen.

Het spel:
Wat niemand in het dorp weet is dat een aantal bendes in de buurt zijn neergestreken met een ambitieus plan: alle banken van het stadje overvallen en dan met de buit de Rio Grande over.

Maar niet alleen de sheriff en zijn kornuiten zijn een zware hindernis voor het plan. Ook de bewoners zijn “trekkergevoelig”.  Het is dus geen optie om te paard de stad in te trekken. Er zal dus een goed plan moeten opgesteld worden.

De gangs van de Daltons, Jesse james, Lee Van Cleef en misschien zelfs die van “El Loco” Rodriguez. broeden een ambitieus plan uit om de banken en het postkantoor allemaal te beroven en dan met het geld over de Rio Grande te vluchten.
Hoe gaat het gaan:
Eerst spelen we een testspelspel volgens de normale procedure met opdrachten en figuren met kaartje om weer vertrouwd te raken met de spelregels.

Daarna doen we het hoofdspel.
Elke speler heeft een hoofdfiguur en nevenfiguren(2 of 3). De hoofdfiguur speelt zoals een standaard “The Good, The Bad & the Ugly” figuur. De nevenfiguren kunnen één wonde verdagen (tenzij een hoofdwonde, dan direct uitgeschakeld), bij de 2e wonde zijn ze uitgeschakeld.

De spelleider beheert de sheriff en zijn deputies alsook de Pinckertons en de dorpsbewoners. Alleen de Sheriff en doc Holiday zijn standaard “The Good, The Bad & the Ugly” figuren. De deputies en de Pinckertons, alsook de premiejagers kunnen één wonde verdagen (tenzij een hoofdwonde, dan direct uitgeschakeld), bij de 2e wonde zijn ze uitgeschakeld.

Dorpsbewoners zijn direct uitgeschakeld bij een wonde.

Sneuvelt de hoofdfiguur, dan wordt die als hoofdfiguur vervangen door een nog levende nevenfiguur en mag dus als standaardfiguur verder. Is er één van de bandietenteams volledig uitgeschakeld, dan neemt deze speler het beheer van de dorpelingen over.

Enkel voor de standaardfguren wordt er administratie bijgehouden: voor de andere wordt aangeduid met markers hoe het staat.

Spelverloop: 
de bandieten beginnen aan de tafelrand en trachten onopvallend naar de banken te gaan, het is aan de spelers om te bedenken hoe ze dit doen. Zodra er een schot valt zijn de ordehandhavers en de dorpsbewoners op hun hoede. Slagen de bandieten de eerste bank te verlaten zonder dat er een schot is gevallen, zal dan alarm gegeven worden. De ordehandhavers (Sheriff & deputies) begeven zich naar de plaats waar geschoten is of de eerste beroofde bank.

Elke beurt na het alarm gooit de spelleider een D4. Het resultaat toont hoeveel dorpsbewoners er gealarmeerd zijn en in actie komen. Een dobbelsteen bepaald welk gebouw dat is waar ze uitkomen.

Deze dorpsbewoners hebben in de eerste beurt dat ze verschijnen het initiatief: maw, zij bewegen eerst en kunnen eerst vuren. Maar hun schutters/vecht kwaliteiten zijn beperkt. Zij blijven in de buurt van het gebouw waar ze geactiveerd zijn. Zij zijn direct uitgeschakeld door een wonde. Zijn ze beschoten, gaan ze in dekking en blijven in dekking zolang ze niet ge-heractiveerd worden. De figuren in dekking zijn de eerste die de spelleider opnieuw moét activeren in de volgende beurt.

De bandieten bewegen als laatste. Tenzij de speler beslist als eerste te bewegen, dan krijgt hij voorrang op dorpsbewoners die al actief waren en op de sheriff en consoorten
Let wel: is beweegt de bandiet als eerste en vuurt hij op een dorpsbewoner, en is deze  niet uitgeschakeld maar moet hij in dekking, kan deze wel eerst nog terugvuren.

Einde van het spel:
Wanneer alle bandieten zijn uitgeschakeld of de nog levende het stadje hebben verlaten.
Een speler heeft gewonnen wanneer één van zijn figuren met een zak geld het terrein kan verlaten langs plaats waar hun paarden (buiten de tafel) staan.  Een grote overwinning is met meer dan 1 teamlid daarin slagen.

Gezien het grote aantal figuren weet ik niet of we rekening kunnen houden met aantal kogels, Anders testen met een d10 op een '0' (of 10 dus). moet er herladen worden. Bij fanning testen na elk schot.

2 comments:

  1. Klinkt allemaal leuk. Laat zeker weten of de regels al dan niet werken met een grote groep.

    ReplyDelete
  2. Helaas was de laatste keer dat we een shootout gedaan hebben lang geleden en het introspelletje, met inleidend doornemen van de regel, heeft bijna 2 uur aangesleept. Er was te weinig tijd over om het grote spel te spelen en nog eens het "gewone" Good, Bad & Ugly nog eens overgedaan. Misschien had ik toch beter niet die intro gedaan wegens delen van de regel die dan niet gebruikt zou denworden (voor tijdswinst). Het plan blijft echter bestaan om vereenvoudigd met meer figuren een game te doen.

    ReplyDelete